NOA. Pirma diena

 

vakar prasidėjo, o šiandien jau baigsis pirmoji NOA (Naujosios Operos Akcija) arba trumpametražinių operų festivalis. jį iniciavo mano pažįstamas, Jonas Sakalauskas, kuris subūrė nepriklausomą kūrėjų grupę Operomanija ir su ja bei muzikos akademijos studentų atstovybe vykdo šį projektą.

vakar, beje, šiaip ne taip gavau patį paskutinįjį bilietą. jau sakė, kad bilietų nėra, bet pamatė mano gailias akis ir vieną kažkur surado. šiandienai bilietų jau nebėra (žinoma, tai manęs nesustabdys).

pradėkim nuo smagiosios dalies. iš pirmo žvilgsnio festivalis atrodė rimtai – tiek reklamos, rimti rėmėjai, geras išankstinis pasiruošimas ir, galiausiai, išpirkti bilietai. tačiau rimtas festivalis galėtų pasirūpinti, kad per pertraukėles tarp operų veikiantis projektorius būtų prieš renginį pastatytas ir nureguliuotas taip, kad rodytų tiesiai į ekraną. dabar gi prieš kiekvieną rodymą derina derina, tvarko tvarko, kad tik vaizdas kaip nors pataikytų ten, kur reikia. žinoma, nesugebėjimas susitvarkyti su technika (niekaip negalėjo įjungti full screen’o, paskui vėl kažkur vaizdas nugęso ir nebepasirodė) irgi nekuria profesionalaus festivalio įspūdžio. užtai kiek juoko sukelia…

ruošiantys sceną kitai operai irgi galėtų susiprasti, kad kitoj uždangos pusėj sėdi žmonės. nes dabar, kol buvo bandoma sutvarkyti projektorių, iš už uždangos garsiai atskambėjo pora frazių, tokių, kaip: “antrą štangą leisk, antrą”.

su projektorium susitvarkė, štangas nuleido, tuoj pradės antrąją operą. susėda orkestras klikt lempučių mygtukus, klikt, klikt – neveikia. sėdi, laukia. sėdim, žiūrim. juokiamės. vėl laukiam. ir taip kurį laiką. išeina ant scenos viena mergina gelbėt situacijos, mala kažką liežuviu apie nieką (drąsi mergina, reik pripažint). galiausiai mygtukai veikia.

antra pertraukėlė, laukiam trečios operos. projektorius vėl derinamas ir vėl viskas blogai. tada išeina iš už uždangos Jonas ir sako: “atleiskite, mieli žiūrovai, mūsų pultas sugedo, tad skelbiam 20 min pertrauką, kol bandysim jį pataisyti”.

o pertrauka buvo ne tokia ir bloga mintis. visi prasivaikščiojo. Jonas sakė, kad šiandien pertraukų bus daugiau.

taigi, grįžkim prie trumpųjų operų:

Gervė ir Gandras

įdomi pasakos interpretacija. gervė nori pamylėt gandrą, gandras nori pamylėt gervę, bet abu nedrįsta. vienintelė opera su ryškia stilistika, gerai sukurtais ir vaidinamais personažais, istorija. vienintelė, kurioje supratau dainuojamus žodžius. muzika ne itin įspūdinga, bet tinka prie stilistikos. žodžiu, didelių priekaištų neturiu, visai smagiai pažiūrėjau. o lyginant su kitais darbas, šis buvo vienintelis tikrai žanrą – operą atspindintis darbas. ne veltui jį kūrė žmogus, turėjęs patirties teatre.

Dviskaita

vyras dainuoja, moteris šoka, aplinkui dar malas 5 moterų choras. rimčiausia opera muzikine prasme. gražu žiūrėt, kaip moteris šoka. bet be šokio, daugiau nieko neatskleidžiama. pirmiausia gal dėl to, kad vienintelė tekstinė frazė, kurią galima suprasti – “čegevariškais batais”. visa kita ar dėl žodžiams nepritaikytos muzikos ar dėl nesugebėjimo aiškiai išdainuot lieka nesuprantamais garsais. akivaizdu, kad kompozitorė nelabai susidūrus su dainuojamąja muzika. ir dar akivaizdu, kad režisierė nieko nenorėjo pasakyti šiuo spektakliu. todėl jis nieko nesako. visąlaik rūstus vyras ir gležna moteris. na ir kas iš to? nagi nieko.

Džiuljeta ir Džiuljeta

Pradėkim nuo to, kad tas, kas taip pavadino šitą kūrinį, turbūt visai nenutuokia, kas yra Džiuljeta. Išleido į sceną dvi agresyvias bobas ir parodė laukines jų kautynes. agresyvi muzika, agresyvi išvaizda ir visiškai neišnaudota agresija spektaklyje. aš suprantu, kad laukinių moterų šokiai visai neblogai atrodo mokyklinių renginių metu, tačiau čia atrodė neskoninga, nevykę, banalu ir itin prasta. nežinojau, juoktis ar baisėtis bežiūrint.

Festivalį apibendrint dar anksti. Dar laukia šiandiena. Tačiau pagrindinę pastabą pasakyti organizatoriams galiu jau ir daba- visapusiškas mėgėjiškumas. neprofesionalas autorius + neprofesionalus (besimokantis) kompozitorius + neprofesionalus režisierius = trigubas neprofesionalumas. Jei ne kūrėjų, tai bent konsultantų vaidmeniui reikėjo pasikviesti nors vieną profesionalų režisierių ir kompozitorių. Jų pastabos, būtinos pradedantiems kūrėjams, būtų gerokai pataisiusios viską.

5 Atsakymų į “NOA. Pirma diena”

  1. Ignas kalbėjo:

    Sutikciau, kad kai kurie pirmos dienos organizaciniai nesklandumai siek tiek sugadino bendra vaizda. Taciau jei Jus buvote antros festivalio dienos spektakliuose – tikriausiai pastebejote, jog visi nesklandumai buvo pasalinti ir su video, su pertraukom, su dekoraciju keitimais buvo tvarkomasi kuo puikiausiai. Todel kaip ziurovas visiskai atleidziu pirmos dienos nesklandumus. Tuo labiau, kad nuo tokiu technikos gedimu niekas nera apsaugotas. Ar Jums niekada paciu atsakingiausiu momentu nestrigo naminis kompas?

    Del paciu operu: labiausiai is visu festivalio operu patiko “Dviskaita” ir “Svingas”. Nors tai nereiskia, kad kitos buvo prastesnes. Tiesiog siose radau kazka labiau artimo sau. Bendrai visos 6 festivalio operos buvo labai skirtingos – tuo idomiau buvo ziureti. Kiek daug jaunimas turi minciu apie siuolaikine opera ir kaip skirtingai ja issivaizuoja!!!

    Del profesionalumo/neprofesionalumo: surengti toki didziuli festivali, organizuoti tiek daug pastatymu, suburti tiek daug jaunu zmoniu kartu (ar pirkote festivalio programele ir ar skaitete ja?) – tai tiesiog fantastiskas darbas. Zinoma, visi jie yra jauni, dar nesukaupe dideles patirties. Taciau patirtis atsiranda tik kazka bedarant, bekuriant. Labai tikiu, kad si pradzia yra tik pradzia. Ir ateity mes, nevisada patenkinti ziurovai, dar prisiminsim si festivali, kaip kazko didelio pradzia.
    Festivalio reklama buvo labai gera. Bilietai isparduoti. Ir tikriausiai butu parduota dar daugiau, jei teatro sale butu didesne. Kodel mes manom, kad gera reklama turi tureti tik LVSO “Bohemos” ir “Uzburtos fleitos”…? Tuo labiau, kad renginio bilieta galima buvo isigyti tik uz 10 Lt, tuo tarpu kai “Bohemu” kainos yra nepalyginamai didesnes. O finansavimo “Bohemos” zinoma turi nepalyginamai daugiau, nei sis jaunu kureju festivalis, atsirades veikiausiai didziulio entuziazmo, darbo, noro ir draugiskumo deka.

    Stebiuosi ir dziaugiuosi NOA kurybine, organizacine grupe, festivalio atlikejais, kurejais, rengejais. Stebiuosi NOA festivaliu.
    Linkiu NOA didziausios sekmes ir geru ziurovu! Aciu!

  2. vilnelė kalbėjo:

    taip, antrąją dieną techinių nesklandumų nebuvo, bet tai neištrina pirmosios dienos lepsusų. tad tegaliu pagirti, kad organizatoriai iš klaidų mokosi.

    dėl profesionalumo – taip, galima pasakyti “šaunuoliai, jūs padarėte didelį darbą”. bet aš nemanau, kad didelis darbas savaime jau yra vertybė.neneigiu festivalio reikšmės, džiaugiuosi, kad jis vyko, tačiau noriu, kad kitais metais jis būtų geresnis, todėl ir išsakau, kas man nepatiko. be kritikos nėra tobulėjimo.

  3. Ignas kalbėjo:

    Tai tikriausiai antras festivalis bus sekmingesnis ir organizatoriai bei kurejai ir visi kiti atsizvelgs i visus lepsusus. Pirmas blynas, kaip zinia, visada siek tiek prisvyles… Lauksim antro festivalio!

  4. klausimas kalbėjo:

    labai idomu, susidaro toks ispudis, kad zmones eina i spektaklius tik del pertrauku:) mano galva sekme buvo ne tik tai, kad visi suplanuoti renginiai ivyko(skirtingai negu kad pasitaiko studentiskuose renginiuose) bet ir pacios operos praejo be jokiu didesniu nesklandumu :) visi atliko savo darba: daininkai sudainavo, orkestrantai sugrojo, sviesos dege, scenografija neluzo:)aisku, jaunimas apsiskaciavo, kiek uzims pakeisti dekoracijas,ar kad technika gali sustreikuoti, bet niekas nuo tokiu nesklandumu neapsaugotas-sita zinau is asmenines organizacines patirties:) as kaip tik maloniai nustebau del visu pastatymu kokybes-tikrai tikejaus prasciau

  5. jozas kalbėjo:

    Buvau ir as ten, turbut, kaip ir daugelis – palaikyt savu. Sutinku, organizacine prasme – nesklandumas ant nesklandumo (pirma diena). Vertinciau tragiskai. Bet prasyciau cia but visu vertintoju siek tiek atlaidesniais – patys organizatoriai (Jonas ir Ana) buvo atlikejai, vaidino, dainavo, o bent jau pranesejais – nepasirupyno. Ir techniku turbut nelabai buvo. Beja, praktiskai viskas ten ivyko tik is didelio entuziazmo.

Būtinai palikite komentarą: